Zoek op rubriek
Zoek op trefwoord
Zoek op thema
Unesco Platform Vlaanderen Logo
 
 
Unesco Platform Vlaanderen Logo
zoekfunctie
thema

Measuring the Right to Education

Voeg deze pagina toe aan uw Facebook.
Tweet deze pagina
Bekijk de RSS feed van deze pagina
Print deze pagina
 
Gepubliceerd op dinsdag 17 maart 2009

Measuring+the+Right+to+EducationAmartya Sen, de Indiase econoom wiens werk van grote invloed was bij het in het leven roepen van het Human Development Report, definieert ontwikkeling als het scheppen van capaciteiten. Een van de cruciale capaciteiten is basisonderwijs. Wie niet kan schrijven, lezen en rekenen, kan niet vechten tegen armoede en kan zich niet ontplooien in de huidige globale omgeving. Vandaar dat het (recht op) onderwijs niet louter kan beschouwd worden als om het even welk ander hulpmiddel. De verwezenlijking van het recht op onderwijs is een essentiële voorwaarde voor menselijke waardigheid en voor ontwikkeling. Maar hoe kan je die verwezenlijking meten?

Deze uitgave van het UNESCO Instituut voor Levenslang Leren presenteert een methodologie voor observatie en analyse die is gebaseerd op een aantal indicatoren die de vier capaciteiten van het onderwijssysteem meten: aanvaardbaarheid, aanpasbaarheid, beschikbaarheid en toegankelijkheid. Deze methodologie is een belangrijk nieuw instrument voor de globale inspanningen om het universeel recht op onderwijs te bevorderen.


U kan het boek rechtstreeks bestellen via Unesco Publishing: bestel hier

Laat een reactie achter