Unesco Vlaanderen

Alfabetisering verandert levens

Gepubliceerd op 31/05/2017 door Unesco Platform Vlaanderen

Jonge tiener uit Somalië vertelt hoe een alfabetiseringscursus van Unesco haar hoop voor de toekomst geeft.

“Ik ben een heel andere persoon sinds ik kan lezen en schrijven,” zegt de zeventienjarige Fardowsa Bile Abdullahi uit Mogadishu, Somalië. “Mijn familie vertrouwt me met hun zaken omdat ik geld kan tellen en zakelijke transacties uitvoeren, als gevolg van de kennis die ik in het centrum heb opgedaan.”

Weinig kans op onderwijs

Fardowsa behoort tot de jonge vrouwen die profiteren van een alfabetiserings- en levensvaardigheidsproject, gefinancierd door Al Maktoum en geïmplementeerd door Unesco in Somalië. Ze verloor haar ouders op jonge leeftijd en woont nu bij familieleden. Als kind had Fardowsa geen gelegenheid om te leren en toegang te krijgen tot onderwijs door de burgeroorlog en bittere stammentwisten in haar land. Basisonderwijs was alleen toegankelijk voor de weinigen die het zich zouden konden veroorloven, aangezien de meeste onderwijsinstellingen privé waren.

Het gebrek aan een stabiele regering in Zuid-Centraal Somalië maakte het onmogelijk om onderwijs voor kinderen als Fardowsa aan te bieden. Het was door haar goede vrienden dat ze erachter kwam dat er een mogelijkheid was om te studeren in een gemeenschapscentrum in Mogadishu, met de steun van de Al Maktoum Stichting, Unesco en het ministerie van Onderwijs. “Op een dag vertelde een vriend mij op de markt over het Somalia National Women Community Training Center. Ik ging onmiddellijk naar het centrum en schreef me in voor cursussen geletterdheid, rekenkunde en ondernemerschap,” zegt Fardowsa. “Dit is een gratis en gouden kans voor leerlingen zoals ik die nooit de kans kregen om te studeren.” Fardowsa neemt wat zij heeft niet vanzelfsprekend. Ze is optimistisch over de toekomst en wil verder studeren om haar leven te verbeteren.

Geletterdheidsniveau in Somalië

Somalië heeft een van de laagste inschrijvingspercentages ter wereld voor schoolgaande kinderen. Er zijn 4,4 miljoen buiten-schoolkinderen, bijna de helft van de totale bevolking van 9,2 miljoen. Slechts vier op tien kinderen in Somalië gaan naar school. Het land is nog ver verwijderd van het bereiken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen om te zorgen voor inclusief en kwaliteitsvol onderwijs. De enige manier is om kwaliteitsvolle opleidingen te ontwikkelen voor geletterdheid en levensvaardigheden zodat kinderen betere en billijke toegang krijgen tot alfabetisering.

De veiligheidssituatie in de hoofdstad Mogadishu en het hele land blijft onstabiel en gevaarlijk. Terroristische aanslagen in Somalië komen vaak voor. Meestal gaat het om zelfmoordaanslagen. Dit maakt het moeilijk voor jongeren, zoals Fardowsa, om naar het gemeenschapscentrum te gaan en lessen bij te wonen.

“Ondanks verschillende aanslagen en bombardementen in de buurt van ons gemeenschapscentrum, blijf mijn droom volgen om mijn opleiding en levensonderhoud te verbeteren” zegt Fardowsa. “Ik ben dankbaar dat ik deze tweede kans in het leven heb gekregen.”