Unesco Vlaanderen

Alfabetisering voor Afghaanse politie

Gepubliceerd op 16/08/2016 door Unesco Platform Vlaanderen

Een Unesco-programma om de functionele geletterdheid onder agenten te vergroten, bevordert de persoonlijke en sociale ontwikkeling in Afghanistan.

Sinds 2008 loopt in Afghanistan het Enhacement for Literacy in Afghanistan (ELA) programma. Het is een project van Unesco dat wordt uitgevoerd met financiële steun van Japan. Tot nu toe konden reeds 600 000 jongeren en volwassenen een alfabetiseringscursus volgen dankzij het programma. 60% van de cursisten waren vrouwen.

Binnen het ELA-programma richt het Literacy Empowerment for Afghan Police (LEAP) luik zich specifiek op de politiediensten van Afghanistan. Het zorgt voor een grondige verandering in het leven van de cursisten en hun omgeving, zoals blijkt uit het verhaal van twee mensen die met succes een opeising volgden.

Arbeidskansen vergroten

Mevrouw Aziza werkt bij de politie van Faryab. Door omstandigheden is ze de enige kostwinner van haar gezin. "Ik trouwde met een jonge man, volgens de wensen van mijn familie," vertelt ze. "Wat is niet wist, is dat hij verslaafd was aan heroïne. Het maakte mijn leven bijzonder zwaar."

Ze had wel school gelopen, maar enkel tot het vijfde leerjaar. Een gebrek aan financiële middelen maakte dat ze het zich niet kon permitteren om terug naar school te gaan. Om haar gezin te kunnen onderhouden, besloot ze haar kans te wagen om aan de slag te gaan bij de politie.

Om haar kansen te vergroten, schreef ze zich in voor een cursus in het kader van het LEAP-programma. Ze rondde de opleiding succesvol af en werd aangenomen bij de politie. Ze is vast van plan om verder te studeren. "Het zal vast en zeker mijn professionele kansen verbeteren," zegt ze.

Efficiënter werken

Gul Raman, een cipier in de gevangenis van Paktya, is een andere cursist die zijn leven een positieve wending zag nemen dankzij een LEAP-cursus. Hij is getrouwd en de enige kostwinner van een familie van 12.

"Afghanistan ging bijna 4 decennia lang gebukt onder oorlog en conflict," zegt hij. "Daarom ben ik er nooit aan toe gekomen om te leren lezen en schrijven." Hij volgde een cursus in de gevangenis waar hij werkt. "Leren lezen, schrijven en rekenen heeft letterlijk honderden problemen opgelost."

Zo kan hij beter beantwoorden aan de behoeften van de gevangenen. "Als ongeletterde gevangenen me vroeger vroegen om een lijstje te maken voor hun familie met de dingen die ze nodig hadden, kon in hen niet helpen," zegt hij. "Nu kan ik zelfs formele brieven en documenten lezen. En ik help mijn oversten bij het opstellen van de dienstroosters van mijn collega's."

"In mijn persoonlijk leven kan ik nu alle uitgaven bijhouden in een notitieboekje. Zo kan ik mijn maandelijks budget beheren. En als ik ga winkelen, kan ik tenminste de vervaldatum van producten lezen," zegt Gul.

Ook Gul wil verder cursussen volgen totdat hij een diploma secundair onderwijs behaalt. Zo hoopt hij uiteindelijk politieman te kunnen worden.

Reële nood

Het alfabetiseringsprogramma voor politiediensten helpt om een reële nood te lenigen. Statistieken van het ministerie van Binnenlandse Zaken van 2010 toonden dat ongeveer 70% van het 155 000 leden tellend politiekorps, functioneel ongeletterd was. In 20011 startte een eerste fase van het alfabetiseringsprogramma voor de politiediensten in 19 van de 34 Afghaanse provincies. Er werden 500 vrijwilligers opgeleid om alfabetiseringscursussen te geven. In 2013 startte een tweede fase, gericht op verdere capaciteitsopbouw om ervoor te zorgen dat het ministerie van Binnenlandse Zaken de alfabetiseringscursussen op lange termijn kan blijven aanbieden aan het Afghaanse politiekorps.