Unesco en de Europese Unie lanceren een project om een impuls te geven aan het technisch en beroepsonderwijs onderwijs in Malawi.

De Europese Unie financiert een project van Unesco dat zich toelegt op het versterken van het technisch en beroepsonderwijs in Malawi. De belangrijkste sectoren en de infrastructuur van het land zijn volop in ontwikkeling, er is dus een grote behoefte aan geschoold personeel om innovaties uit te voeren en de economie verder te doen groeien.

Het programma loopt van 2016 tot 2020 en heeft als doel om het technisch en beroepsonderwijs op post-secundair niveau te verbeteren. De nadruk ligt op gelijke toegang, met bijzondere aandacht voor vrouwelijke leerlingen, op innovatieve financiering in de sector, en op het invoeren van  duidelijke beheerstructuren.

Investeren in vaardigheden en competenties

“Malawi heeft een van de jongste en snelst groeiende bevolkingen ter wereld,” zegt Marchel Gerrmann, de EU-ambassadeur in Malawi. “Het is belangrijk dat de jonge bevolking goed wordt opgeleid en dat een toenemend aantal jonge mensen kwaliteitsvol technisch onderwijs krijgt. De wereld wordt geconfronteerd met snel veranderende arbeidsmarkten, toenemende jeugdwerkloosheid, migratie en technologische vooruitgaan. Daarom moeten we blijven investeren in relevante vaardigheden en competenties.”

Het nieuwe project in Malawi kadert in de Unesco-strategie voor technisch en beroepsonderwijs en opleiding, voor de periode van 2016 tot 2021. De strategie draagt bij tot de uitvoering van Agenda 2030 voor duurzame ontwikkeling door jongeren en volwassenen uit te rusten met relevante vaardigheden voor werk, ondernemerschap en levenslang leren.

Unesco en technisch en beroepsonderwijs en opleiding