De klimaatverandering. Hoever laten we het komen?
Bovenstaande vraag stelden we ons spontaan bij het lezen van het rapport Case Studies on Climate Change and World Heritage waarin het Werelderfgoedcentrum van de UNESCO aan de hand van voorbeelden uit 26 werelderfgoedsites aantoont hoe de klimaatverandering zich nu al serieus laat voelen en schetst hoe ernstig de bedreiging is voor ons meest kostbare natuurlijk en cultureel erfgoed.
Om meer mensen te doen stilstaan bij deze vraag en hen te prikkelen om zich beter over het onderwerp te informeren, trekken we in november en december 2007 letterlijk en figuurlijk de straat op met een sprankelende campagne rond het fictieve schoenmerk Floodware. Er komen affiches in horecazaken en winkelruimtes in de grote steden van de Vlaamse provincies en in winkelstraten stappen we met flyers op shoppers af. Als klapstuk proberen we het trend- en modegevoelige lezerspubliek van het weekblad Flair met een campagneboekje en een advertentie te verleiden tot een onenightstand of een duurzame relatie met deze site en de UNESCO.
De UNESCO is zich al langer bewust van de ernst en het belang van de klimaatkwestie. Met programma’s op het gebied van natuur- en sociale wetenschappen, cultuur, communicatie en onderwijs is de Organisatie een uitgelezen forum voor het bespreken van de klimaatverandering en de invloed ervan op de maatschappij. Talrijke activiteiten spitsen zich toe op het vergroten van de wetenschappelijke kennis over alle aspecten van het klimaat, op het nagaan hoe mens en milieu reageren op klimaatverandering, op het uitzoeken hoe de schadelijke gevolgen van klimaatverandering zoveel mogelijk beperkt kunnen worden en op het verzamelen van data die bij dit alles kunnen helpen. Op die manier levert de UNESCO een wezenlijke bijdrage tot de oplossing van het klimaatprobleem.
Publicaties
We bieden een aantal publicaties aan waarin je meer te weten komt over de gevolgen van klimaatverandering voor het werelderfgoed en over hoe de UNESCO meewerkt aan de oplossing van het klimaatprobleem.