Unesco Vlaanderen

UNESCO lanceert Facebookcampagne om culturele diversiteit te promoten

Gepubliceerd op 20/05/2011 door Unesco Platform Vlaanderen

Naar aanleiding van de Werelddag voor Culturele Diversiteit lanceren UNESCO en de VN-alliantie van Beschavingen (UNAOC) een wereldwijde campagne om een burgerbeweging op de been te brengen die zich inzet voor culturele diversiteit. De campagne roept burgers op om één actie te ondernemen in het teken van culturele diversiteit - van het ervaren van een andere cultuur door het bekijken van een film, het eten van een gerecht of het bezoeken van een museum tot leren over andere landen en culturen of vrijwilligerswerk doen om culturele diversiteit te bevorderen.

De campagne loopt onder de titel Do ONE Thing for Diversity and Inclusion en maakt gebruik van de sociaalnetwerksite Facebook om mensen te mobiliseren. De Facebookpagina is tevens een platform waarop mensen hun ervaringen met anderen kunnen delen via berichten, foto's en video's.

"Nieuwe technologieën veranderden de manier waarop we met elkaar communiceren en hoe we elkaar leren kennen," aldus UNESCO directeur-generaal Irina Bokova. "Maar tezelfdertijd moeten we nog leren hoe we het meeste kunnen halen uit de rijke diversiteit van onze samenlevingen door gebruik te maken van alle beschikbare middelen, van onderwijs tot kunst met inbegrip van nieuwe sociale instrumenten."

Jorge Sapaio, vertegenwoordiger van UNAOC, is ervan overtuigd dat persoonlijk engagement macht aan burgers geeft. Hij roept iedereen op om door positieve acties mee te bouwen aan een betere wereld en om de Werelddag voor Culturele Diversiteit te vieren met dagelijks activisme.

De VN-alliantie van Beschavingen (UNAOC)