De Organisatie zet in op cultuur en onderwijs om vrede en verzoening in Irak te bevorderen en mensen de kans te geven om hun toekomst en die van hun land in handen te nemen.

Unesco lanceert een groot project om de geest van Mosoel nieuw leven in de blazen. Dat is aangekondigd ter gelegenheid van een internationale conferentie over de wederopbouw van Irak, gehouden van 12 tot 14 februari 2018 in Koeweit.

Startpunt

Het project is het startpunt voor een breed strategisch plan ter bevordering van de geest van vreedzaam samenleven en de waarden van een inclusieve samenleving. Het wil bijdragen tot de sociale en economische wedergeboorte van Irak en tot duurzame ontwikkeling en verzoening tussen gemeenschappen, door het beschermen en opwaarderen van het cultureel erfgoed.

Unesco zal de internationale inspanningen coördineren voor de wederopbouw van het erfgoed en voor het herstel van de educatieve en culturele instellingen. Dat zal gebeuren in nauwe samenwerking met de regering en de bevolking van Irak, met bijzondere betrokkenheid van jongeren.

Vrede leren kennen

“De kinderen die geleerd hebben wat oorlog is, moeten we opnieuw vrede leren kennen. Door de vakken die op school worden gegeven en de monumenten die in de steden staan,” zegt Audrey Azoulay, directeur-generaal van Unesco.

António Guterres, secretaris-generaal van de Verenigde Naties, bevestigde op de conferentie dat Unesco de spil zal vormen bij het coördineren van de internationale inspanningen voor de heropbouw van Mosul.

Onderwijs en cultuur als speerpunten

“Onderwijs, cultuur en erfgoed zullen de sleutelelementen zijn voor een succesvolle wederopbouw. Het initiatief van Unesco om de internationale inspanningen te coördineren voor de reconstructie van de Oude Stad van Mosoel, verdient onze volledige steun,” aldus Guterres.

Tijdens een onderhoud met de directeur-generaal van Unesco, toonde premier Haider al-Abadi zich enthousiast over de samenwerking met de Organisatie. “De wederopbouw en het herwinnen van de invloed van Irak kunnen enkel slagen als de menselijke dimensie prioriteit krijgt. Onderwijs en cultuur zijn de sleutelelementen, het zijn krachten van eenheid en verzoening.”

“Het is door onderwijs en cultuur dat de Irakezen, zowel mannen als vrouwen, de controle over hun bestemming kunnen terugkrijgen en meewerken aan de vernieuwing van hun land,” aldus Azoulay.