Unesco Vlaanderen

Aantal inschrijvingen in secundair onderwijs stijgt snel

Gepubliceerd op 05/05/2005 door Unesco Platform Vlaanderen

Wereldwijd is gemiddeld 4 op 5 kinderen tussen 10 en 15 jaar ingeschreven in het lager secundair onderwijs. In de meeste landen wordt dit gezien als regulier onderwijs volgens UNESCO's Global Education Digest 2005. Dit overzicht wordt uitgegeven door het bureau voor statistiek van de UNESCO en stelt de nieuwste indicatoren op mondiaal vlak betreffende educatie voor. De editie van dit jaar focust eveneens op gendervertegenwoordiging binnen het onderwijs.

Tussen 1990 en 2002/2003 is het aantal inschrijvingen in secundair onderwijs wereldwijd gestegen van 321 naar 492 miljoen. De snelste groei stelt men vast in Zuid-Amerika. Samen met Europa vertegenwoordigt dit continent het hoogste aantal inschrijving op dit niveau: bijna 100 procent. Noord-Amerika, Oost-Azië en Oceanië volgen met meer dan 90 procent. West-Azië en Afrika hinken achterop met een inschrijvingspercentage van respectievelijk 69 en 45 procent.

Wat het hoger secundair onderwijs betreft blijft de inschrijvingsratio wereldwijd steken op 51 procent: Europa haalt de 100, de Amerika's 70, Oost-Azië 48, West-Azië 40 en Afrika slechts 29 procent.

Een belangrijk deel van het overzicht werd dit jaar gewijd aan genderverdeling in het secundair onderwijs. De Onderwijs voor Allen- en de Millenniumdoelstellingen stelden 2005 voorop als deadline in de strijd voor gelijke toegang tot basis- en secundair onderwijs voor jongens en meisjes.

Spijtig genoeg moet men vast stellen dat, ondanks een verbetering in het basisonderwijs, er nog steeds een opmerkelijke kloof bestaat op secundair niveau. In 60 van de 133 landen waarvan gegevens opgenomen werden is genderpariteit bereikt in het lager secundair onderwijs. In 46 van deze landen, voornamelijk in Afrika en Azië, is het moeilijker voor meisjes dan voor jongens om toegang tot lager secundair onderwijs te krijgen. In 27 landen is het omgekeerde waar. De toestand in het hoger secundair onderwijs is schrijnender: slechts 13 procent van deze leeftijdscategorie woont in landen waar pariteit is bereikt.

Ondanks regionale verschillen, blijft de algemene trend hoopvol: steeds meer kinderen krijgen toegang tot secundair onderwijs en genderpariteit neemt traag, maar gestaag toe. Een verhoogde vraag en een verminderde bevolkingsgroei werken deze verbeterde toestand in de hand.

Klik hier voor meer informatie over de Global Education Digest en de mogelijkheid om de editie 2005 te downloaden.