Unesco Vlaanderen

Conferentie onderzoekt of iedereen van onderwijs kan genieten in Europa en Noord-Amerika

Gepubliceerd op 06/02/2000 door Unesco Platform Vlaanderen

300 deelnemers, waaronder ministers van onderwijs, buitenlandse - en sociale zaken en vertegenwoordigers van niet-gouvernementele organisaties maken hun opwachting in Warschau. Er staan zes rondetafel debatten op de agenda: Planning en management van basisonderwijs; De funderingen leggen voor het onderwijs gedurende het ganse leven; Onderwijs en ontwikkeling voor kleine kinderen; Onderwijs en werk; Onderwijs, uitsluiting en armoede; Democratisch burgerschap in een multiculturele context.

Geschiedenis

Tien jaar geleden beloofden 155 landen en 150 organisaties tijdens de Wereldconferentie over Onderwijs voor Allen om te streven naar basisonderwijs voor iedereen en een drastische beperking van de ongeletterdheid. De tijd is rijp voor een evaluatie van de behaalde resultaten. Zes regionale bijeenkomsten zullen de gegevens verzamelen voor het globale rapport dat zal worden voorgesteld tijdens het Wereld Onderwijsforum in Dakar (Senegal, 26 tot 28 April 2000). Tegen die tijd zullen er naast Warschau, regionale bijeenkomsten gehouden zijn in Johannesburg (Zuid-Afrika, december 1999) Bangkok (Thailand, 17-20 januari 2000) Caïro (Egypte, 24-27 januari 2000) Recife (Brazilië, 2-4 februari 2000) en San Domingo (Dominicaanse Republiek 10-12 februari 2000).

Noodzaak

Hoewel velen veronderstellen dat het onderwijs voor allen een wijdverspreide realiteit is in Europa en Noord Amerika, is dat niet het geval. De ontwikkelingslanden hebben geen monopolie op de uitsluiting van onderwijs. Ook in Europa en Noord Amerika zijn er leraars die al drie jaar niet zijn uitbetaald, moeten vluchtelingenkinderen in de meest erbarmelijke omstandigheden school lopen, zijn er plattelandsscholen waar zelfs het meest elementaire lesmateriaal ontbreekt, zijn er onvoldoende-opgeleide leerkrachten en worden de kinderen van immigranten slecht geïntegreerd in de scholen. Ook het basisonderwijs schiet tekort. Ongeveer 20% van de volwassenen heeft moeite met lezen en schrijven in dit deel van de wereld. De Warschau conferentie is dus zeker geen overbodige bijeenkomst.