Unesco Vlaanderen

Hulp voor Syrische vluchtelingenkinderen in Jordanië

Gepubliceerd op 28/01/2016 door Unesco Platform Vlaanderen

Mahmoud (27) maakt deel uit van het Unesco-EU team dat aan de slag is in het Zaatari kamp in het noorden van Jordanië. Er verblijven ongeveer 80 000 Syrische vluchtelingen in het kamp die op de vlucht zijn voor de oorlog in Syrië. 30 000 onder hen zijn kinderen van schoolgerechtigde leeftijd maar de helft gaat niet naar school.

Het Unesco-project voor informeel onderwijs, gefinancierd door de Europese Unie en uitgevoerd in samenwerking met War Child UK, wil de kwetsbare kinderen van Zaatari een betere toekomst bieden door hen onderwijs en psychosociale steun te verschaffen. Het project reikt ook ouders en zorgverleners instrumenten en strategieën aan om het onderwijs en het welzijn van hun kinderen te verbeteren.

Persoonlijke inzet

"Toen ik hier aankwam, dacht ik dat ons verblijf tijdelijk was en dat we snel terug thuis zouden zijn," zegt Mahmoud. "Toen dat onwaarschijnlijk bleek, verzamelde ik de kinderen uit de buurt en begon ik les te geven. Ik vond dat ik de kinderen moest helpen omdat ze nergens onderwijs kregen. Ik wou lesgeven en vooral een impact hebben op hun leven. Mijn vrienden vertelden me dat er een organisatie voor kinderen actief was in Zaatari die zich vooral richtte op hun psychosociaal welzijn en op onderwijs. Ik was meteen verkocht."

Mahmoud heeft het gevoel dat hij niet alleen iets heeft betekent voor de kinderen met wie hij werkte, maar dat hij er ook zelf baat bij had. "Toen ik begon te werken, was ik introvert en zelfbewust. Maar de samenwerking met War Child veranderde me op persoonlijk vlak. Voordien had ik het moeilijk met het ontmoeten van nieuwe mensen, maar de vriendelijke atmosfeer en de vriendschap onder de medewerkers stelden me snel gerust. De sessies met de kinderen hielpen me om mijn eigen zwakheden te verbeteren en om mijn sterktes te leren kennen. Soms hebben we zwakheden en sterktes waar we ons niet van bewust zijn. Onze programma's voor psychosociale ondersteuning hielpen mij om daarin inzicht te verwerven."

Leerlingen centraal

Mahmouds motivatie en persoonlijkheid worden weerspiegeld in een leermethode die aanslaat bij zijn leerlingen. "Ik geloof in 'edutainment': educatie die leuk is. Ik zorg ervoor dat de kinderen zich betrokken voelen en stimuleer hun enthousiasme. Ik doe ze graag lachen in de klas. Het helpt hen om te blijven opletten en is een manier om de informatie te laten plakken in hun geest. Ik waardeer de voordelen van de interactie met mijn leerlingen op persoonlijk niveau, als een mentor en een leraar, en ik probeer een voorbeeld voor hen te zijn."

Het project van Unesco en de EU legt de nadruk op een leermethode waarin de leerling centraal staat. Mahmoud kan zich helemaal vinden in het engagement van Unesco voor levenslang leren. "Ik wil dat mijn leerlingen terug naar formele scholen kunnen. En zelf wil ik mijn masterdiploma halen. Leren stopt nooit, en ik ook niet."

Het project van Unesco en de EU in samenwerking met War Child UK loopt ten einde in januari 2016. Er konden zo'n 200 kinderen van genieten.


Het programma van Unesco voor onderwijs in noodsituaties