Unesco Vlaanderen

Proefproject rond oceaangeletterdheid

Gepubliceerd op 25/06/2018 door Unesco Platform Vlaanderen

Met Unesco geassocieerde scholen uit meer dan 30 landen evalueren nieuw lesmateriaal rond oceaangeletterdheid.

Scholen uit 36 landen, waaronder België, stappen in een proefproject om lesmateriaal over oceaangeletterdheid te testen dat is ontwikkeld door de Intergouvernementele Oceanografische Commissie (IOC) van Unesco. De scholen behoren tot het netwerk van met Unesco geassocieerde scholen (ASPnet).

Wat is oceaangeletterdheid?

Oceaangeletterdheid betekent begrijpen welke invloed wij hebben op de oceaan en welke invloed de oceaan op ons heeft – waaronder de oceaan als belangrijke regulator van het klimaat op aarde.

De IOC ontwikkelde 'Ocean Literacy for All - A Toolkit'. De publicatie bestaat uit twee delen. Het eerste deel geeft een overzicht van de geschiedenis van oceaangeletterdheid en bespreekt de zeven principes ervan. Het tweede deel bevat 14 praktische lesplannen.

Verfijning van het lesmateriaal

De deelnemende scholen gaan met het lesmateriaal aan de slag tussen september 2018 en maart 2019. Daarna geven ze feedback langs een online platform. Op basis van de opmerkingen zal de IOC het lesmateriaal verder verfijnen en de definitieve versie ter beschikking stellen van alle geïnteresseerde scholen.

Het Vlaams netwerk van met Unesco geassocieerde scholen (ASPnet) >