Inspirerende verhalen over inspirerende leerkrachten.

In dit nummer van The Unesco Courier ligt de focus op leerkrachten. Het stelt verschillende leraars van over de hele wereld voor die elk op hun manier – vaak in moeilijke omstandigheden – het verschil maken in het leven van jongeren. Op die manier wil het magazine meer waardering vragen voor het werk dat toegewijde leerkrachten verrichten.

Rajesh Kumar Sharma richtte een school op in New Delhi (India). Ze biedt gratis onderwijs aan kinderen uit de omliggende sloppenwijken die het zich niet kunnen veroorloven om naar school te gaan. Kinderen die wel naar school gaan maar extra hulp nodig hebben, kunnen er ook terecht.
Saturnin Serge Ngoma werkt ook in moeilijke omstandigheden. Op zijn La Poudrière-school in Brazzaville (Congo), moeten de zesenzeventig leerlingen in zijn klas banken en studieboeken delen. Zhang Yugun heeft het comfort van het stadsleven opgegeven. De afgelopen achttien jaar gaf hij les op een afgelegen school, diep in de bergen van de provincie Henan (China).

Het opbouwen van vertrouwen is essentieel wanneer leraren worden geconfronteerd met kinderen die een moeilijk leven hebben gehad, benadrukt Mohamed Sidibay, een voormalige kindsoldaat uit Sierra Leone die er bovenop kwam dankzij een geduldige leerkracht. Dit is het soort werk-van-lange-adem dat ook wordt uitgevoerd door de leerkrachten in het Centre d’intégration scolaire in Montreal (Canada) met leerlingen die om uiteenlopende redenen niet kunnen aarden in het reguliere schoolsysteem. Een ander voorbeeld van studenten die een bijzondere aanpak vergen, vinden we in de Juan Luis Vives-school, die zich in de Valparaiso-gevangenis in Chili bevindt.