Unesco Vlaanderen

UNESCO lanceert ICT project voor hoger onderwijs in West-Afrika

Gepubliceerd op 14/02/2011 door Unesco Platform Vlaanderen

UNESCO lanceert een project om een flinke impuls te geven aan het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in West-Afrikaanse universiteiten, meer bepaald door het opzetten van een netwerk van virtuele bibliotheken in de regio. De West-Afrikaanse Economische en Monetaire Unie (UEMOA) stelt 12 miljoen dollar ter beschikking voor het project.

Het project past binnen het kader van de samenwerking die UNESCO en de UEMOA in 2006 aangingen. Bedoeling is om ICT in te schakelen om het hoger onderwijs verder te ontwikkelen in de landen die zijn aangesloten bij de Unie: Benin, Burkina Faso, Guinee-Bissau, Ivoorkust, Niger, Mali, Senegal en Togo.

Ontwikkeling

"Hoger onderwijs is een belangrijke factor bij het bevorderen van ontwikkeling. Dit project is een nieuwe stap in de richting van de hervorming en de modernisering van het hoger onderwijs in West-Afrika," aldus Irina Bokova, directeur-generaal van UNESCO. "De nieuwe technologieën zijn het middel bij uitstek om dit objectief te realiseren. Door virtuele bibliotheken op te richten die voor iedereen toegankelijk zijn, kunnen professoren en studenten gemakkelijker kennis en informatie uitwisselen en kan onderzoek efficiënter gevoerd worden."

"De expertise van UNESCO zal leerkrachten, studenten en onderzoekers emanciperen," meent Soumaïli Cissé, voorzitter van de Commissie van de UEMOA. "We zijn er ons terdege van bewust dat onderwijs de sleutel tot de toekomst is want landen in ontwikkeling steunen voornamelijk op de kwaliteit van hun menselijk kapitaal. De virtuele bibliotheken die we gaan oprichten zullen onze jonge mensen zowel wortels als vleugels geven."

Verschillende toepassingen

Het project loopt over een periode van drie jaar en zal materiële en virtuele ICT-infrastructuur installeren in instellingen voor hoger onderwijs. De campussen van acht universiteiten, een in elke land van de UEMOA, zullen worden uitgerust met glasvezelnetwerken en minstens 200 computers met een snelle internetverbinding. Naast het netwerk van virtuele bibliotheken waarop de universiteiten worden aangesloten, komt er ook een cyberinstituut dat onlinecursussen aanbiedt aan professoren. Daarnaast zal een centrale database opgericht worden voor het berekenen van de credits die studenten tijdens hun academische loopbaan verzamelen, om zodoende te helpen bij het harmoniseren van de academische normen in de regio en om de mobiliteit van studenten tussen universiteiten en landen te stimuleren.

Het project wordt uitgevoerd door het UNESCO-kantoor in Bamako (Mali).