In 2015 heeft de VN de zogenoemde Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals, afgekort als SDG’s) aangenomen. Zij vormen een nieuwe mondiale agenda, die tegen 2030 de leefwereld van zoveel mogelijk mensen moet verbeteren. De SDG’s bestaan uit 17 ambitieuze en onderling verbonden doelstellingen. Unesco focust haar bijdrage op de uitvoering van negen SDG’s op die gebieden waarvoor haar expertise en leiderschap erkend zijn.
Unesco neemt wereldwijd het voortouw in de coördinatie van de Onderwijs Agenda 2030 die streeft naar inclusief, kwaliteitsvol onderwijs en naar het bevorderen van levenslang leren voor iedereen (SDG 4). Met haar programma’s draagt Unesco bij tot het bereiken van gendergelijkheid en de ontwikkeling van het vermogen tot zelf zelfbeschikking (‘empowerment’) voor alle vrouwen en meisjes (SDG 5). Gendergelijkheid is één van de twee topprioriteiten in Unesco’s middellange termijnstrategie 2014-2021.
In haar onderzoeksprogramma’s over waterbeheer en wetenschappelijke of technologische capaciteitsopbouw, draagt Unesco bij tot (i) het verzekeren van de toegang tot drinkbaar water (SDG 6) en (ii) de erkenning van wetenschap, technologie en innovatie in duurzame ontwikkeling (SDG 9). Unesco stimuleert het verwerven van kennis over de oceanen en draagt bij tot het duurzaam beheer van oceanen en kustlijnen (SDG 14). Zij zet in op biodiversiteit en op het beheer van natuurlijke rijkdommen met werelderfgoedsites en biosfeerreservaten (SDG 15). De organisatie ondersteunt inspanningen om klimaatverandering tegen te gaan en voor de aanpassing aan de gevolgen daarvan. (SDG 13).
Unesco neemt deel aan de totstandkoming van inclusieve, veilige en veerkrachtige steden, onder meer door middel van de bescherming van het cultureel en het natuurlijk erfgoed van de mensheid (SDG 11). Een ander speerpunt van de organisatie is het verzekeren van publieke toegang tot informatie, de veiligheid van journalisten en de bevordering van goed bestuur en de rechtsstaat (SDG 16).