Unesco Vlaanderen

Barok centraal op eerste UNESCO Muziekdag in Gent

Gepubliceerd op 22/02/2012 door Unesco Platform Vlaanderen

Sinds juni 2009 maakt Gent deel uit van het UNESCO Creative Cities Network. Samen met Bologna, Sevilla en Glasgow mag Gent zich Creative City of Music noemen. Muziekcentrum De Bijloke grijpt dit gegeven aan om op zondag 11 maart 2012 een eerste UNESCO Muziekdag in Gent te organiseren.

De eerste UNESCO Muziekdag is een samenwerking tussen Sevilla, Bologna en Gent. De dag is opgevat als een muzikale uitwisseling. Drie ensembles oude muziek van de drie steden staan op 11 maart apart én samen op het podium in Gent. En de samenwerking gaat verder dan dat: op vrijdag 9 maart stuurt De Bijloke het Gentse ensemble B'Rock ook naar Sevilla. Het ensemble zal er Gent vertegenwoordigen op het FeMÀS Festival, dat erg bekend is in de wereld van de oude muziek.

Twee dagen later vindt in Gent de UNESCO Muziekdag plaats die put uit het rijke muzikale patrimonium dat de deelnemende steden hebben opgebouwd. Iedere stad selecteert een ensemble, gespecialiseerd in oude muziek, en laat het grasduinen in het renaissance en barokke erfgoed van de eigen regio.

B'Rock werkte voor de gelegenheid een nieuw 18de-eeuws programma uit, dat ze zowel in Sevilla als in Gent zullen opvoeren. Het ensemble verdiept zich in het barokke repertoire van Jacques (Jakob) Loeillet, een telg uit de beroemde Gentse familie. Loeillets collega's Pieter van Maldere, Henri-Jacques De Croes, Georg Friedrich Haendel en Georg Philippe Telemann zetten de Gentse invalshoek in een breder Zuid-Nederlands en West-Europees perspectief.

Naast het Gentse B'Rock gaat het Orquesta Barroca de Sevilla aan de slag voor Sevilla en brengt Bologna de Accademia degli Astrusi in stelling. Bovendien spelen alle ensembles ook een werk dat een weerspiegeling is van de internationale Europese stijlen die in de 17de en 18de eeuw opgang maakten: het concerto grosso opus 6, nr. 1 in G van Georg Friedrich Haendel. Het toenmalige Europa ligt er stilistisch in vervat. En Haendel zelf is het ultieme toonbeeld van die Europese stijl: geboren in Duitsland, en aan het werk in Italië en Londen.

De Accademia degli Astrusi uit Bologna focust op het oeuvre van Padre Martini. Bij ons niet zozeer bekend als componist, maar des te meer als leraar van Mozart.

Sevilla zet, net als Gent, met het Orquesta Barroca de Sevilla, in op een 18de-eeuws programma. De Andalusische traditie van Juan Francés staat er tegenover het toenmalige Europa met werken van J.S. Bach, G.F. Haendel, Domenico Scarlatti en Pietro Locatelli. De keuze voor Scarlatti lag bijna voor de hand: hij sloot niet alleen zijn lange carrière af in Spanje, maar verbleef ook vier jaar aan het Spaanse hof in Sevilla. Pietro Locatelli heeft dan weer, door zijn lange verblijf in Amsterdam, een bijzondere plaats ingenomen in de muziekgeschiedenis van de Lage Landen.

Het UNESCO Creative Cities Network verbindt steden die op een opmerkelijke wijze met creatieve sectoren omgaan om ideeën en ervaringen uit te wisselen die culturele, economische en sociale ontwikkeling kunnen aanjagen.


Programma van de eerste UNESCO Muziekdag in Gent