De essentiële relatie tussen geletterdheid en gezondheid staat centraal op de Internationale Dag van Geletterdheid die jaarlijks op 8 september gevierd wordt. De directeur-generaal van de UNESCO, Koïchiro Matsuura, wijst erop dat geletterde mensen over meer mogelijkheden beschikken om de voordelen die voortvloeien uit gezondheidszorg en onderwijs, te benutten. Geschoolde ouders sturen hun kinderen gemakkelijker naar school en begrijpen hun gezondheidsnoden beter. Zij zullen bijvoorbeeld eerder openstaan voor methoden voor gezinsplanning of preventieve gezondheidsmaatregelen zoals inentingen.

In veel landen is al heel wat vooruitgang geboekt op het vlak van alfabetisering, maar er blijven grote uitdagingen bestaan. Naar schatting 774 miljoen volwassen, waarvan 2/3 vrouwen, zijn ongeletterd. Meer dan 72 miljoen kinderen gaan niet naar school en nog veel meer gaan onregelmatig naar de les. Bovendien kunnen veel nieuwe geletterden hun lees- en schrijfvaardigheden moeilijk onderhouden bij gebrek aan geschikt materiaal.

De UNESCO houdt een officiële ceremonie ter viering van de Internationale Dag van de Geletterdheid tijdens de African Regional Conference in Support of Global Literacy in Bamako (Mali). Daar zullen enkele mensen onderscheiden worden voor hun opmerkelijke bijdragen tot gezondheid en geletterdheid.

Op diezelfde gelegenheid brengt de UNESCO het boek The Alphabet of Hope: Writers for Literacy en de documentaire Brothers of Pen and Paper uit. In het boek pleiten enkele internationaal gerenommeerde auteurs voor geletterdheid voor iedereen. De documentaire is een coproductie met het AMREF, een van de grootste Afrikaanse gezondheidsorganisaties, en is geregisseerd door enkele jonge Kenianen die eenzelfde visie delen over de link tussen geletterdheid en gezondheid.

Klik hier voor meer informatie over de Internationale Dag van de Geletterdheid 2007.