De directeur-generaal van UNESCO, Irina Bokova, verwelkomende op 22 november 2010 twee nieuwe steden tot het Creative Cities Network van de Organisatie. Saint-Etienne (Frankrijk) mag zich voortaan City of Design noemen en Sydney (Australië) City of Film.

Saint-Etienne onderscheidt zich door een design-georiënteerd stedelijke kader waarin een interdisciplinaire van design centraal staat, wat resulteert in uitstekende voorbeelden van creatieve samenwerking tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. De stad heeft voortdurend inspanningen geleverd om zichzelf opnieuw uit te vinden door middel van design met de steun van kleine en middelgrote creatieve bedrijven en concrete initiatieven gewijd aan design, zoals de Cité du design en de Internationale Design Biënnale. Deze ervaringen zullen bijdragen tot de versterking van de uitwisseling en samenwerking van de negen UNESCO Designsteden.

Sydney is naast Bradford de tweede Filmstad in het netwerk. De filmindustrie in de stad mag prat gaan op een dynamisch evenwicht tussen de verschillende filmgerelateerde sectoren, publiek en privaat, en op een bijzondere openheid tegenover de cinema van alle culturen, waardoor minder bekend en voor de hand liggend talent zijn kunnen kan demonstreren. Grote festivals zoals het Sydney Filmfestival, Wereldvrouwenfilmfestival en Tropfest geven een glamoureus tintje aan de filmindustrie in Sydney maar zijn vaak ook een opstap voor jonge mensen om hun kans in de filmindustrie te wagen. Ook de bestaande filmopleidingen voor soms zeer jonge mensen in Sydney, het groot aantal studio's en de commerciële ondersteuning voor filmpromotie onderstrepen de waarde van Sydney als UNESCO Filmstad en geven aan wat de stad kan bijdragen tot het netwerk.

Met Saint-Etienne en Sydney erbij, telt het Creative Cities Network nu 27 leden. Eerder dit jaar werd Gent nog plechtig ingehuldigd als UNESCO Muziekstad (zie UNESCO info 78). UNESCO richtte het netwerk in 2004 op om de sociale, economische en culturele ontwikkeling te ondersteunen. De steden die toetreden tot het netwerk bevorderen hun lokale creatieve sector, delen hun ervaringen met een breder publiek, en creëren nieuwe mogelijkheden, vooral in samenwerking met andere deelnemende steden, om de creatieve industrie te stimuleren. De ontwikkeling van partnerschappen tussen de publieke en private sector is kenmerkend voor het netwerk.