Het komende schooljaar staat voor de Vlaamse Unesco-scholen volledig in het teken van Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling (SDG) 16 ‘Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten’. Om zich in te werken in het nieuwe jaarthema kwamen leerkrachten en directies van de scholen binnen het netwerk van Unesco-scholen (ASPnet) op 3 oktober samen in Hasselt. Het Vlaams Vredesinstituut en UCLL werden uitgenodigd om hen hierin te begeleiden.
De leerlingen van de Unesco-scholen in Vlaanderen kiezen elk jaar een SDG waarrond ze een schooljaar lang willen werken. Op het einde van het vorige schooljaar kwam SDG 16 ‘Vrede, veiligheid en sterke openbare diensten’ als winnaar uit de bus. Die doelstelling was ook meteen het thema van de eerste ASPnetwerkmeeting van het nieuwe schooljaar.
“Het doel van vandaag is om van start te gaan met ons nieuwe jaarthema”, zegt nationaal coördinator Stijn Dhert. “We weten dat vrede een heel gelaagd concept is, maar niet altijd makkelijk tot uiting komt in de praktijk. Daarom werken we samen met het Vlaams Vredesinstituut om duiding te geven bij wat vrede kan betekenen voor mensen, maar ook hoe het concept vertaald kan worden naar het onderwijs. We komen vandaag ook samen om praktische afspraken te maken en natuurlijk om te netwerken.”
Vrede en internationalisering
In de voormiddag werden de aanwezigen meteen ondergedompeld in het nieuwe jaarthema met een interactieve workshop, gegeven door het Vlaams Vredesinstituut. Aan de hand van enkele opdrachten werd er in groepjes gebrainstormd over de definitie van vrede. De denkoefening bleek ook geschikt om mee te nemen naar het klaslokaal. “Samen met directe en leerkrachten van andere Unesco-scholen nadenken en discussiëren bracht ons nieuwe inzichten bij”, zegt Vincent Browet van GO! MIRA in Hamme. “Op basis van het brede begrip vrede bood deze workshop ons concrete handvaten die we direct kunnen inzetten in onze klassen.”