Unesco Vlaanderen

De waarde van culturele en creatieve industrieën

Gepubliceerd op 09/12/2015 door Unesco Platform Vlaanderen

Unesco, de International Confederation of Societies of Authors and Composers (CISAC) en EY (vroeger Ernst & Young) hebben een rapport gepubliceerd over culturele en creatieve industrieën (CCI): Cultural Times - the First Global Map of Cultural and Creative Industries. Het is op 3 december 2015 voorgesteld op de hoofdzetel van Unesco in Parijs.

Volgens het rapport genereren CCI zo'n 2 miljard euro per jaar, goed voor 3% van het mondiale bbp. De sector stelt 29,5 miljoen mensen te werk, of 1% van de actieve wereldbevolking. De inkomsten van CCI liggen hoger dan die van de telecomdiensten en er werken meer mensen dan in de auto-industrie van Europa, Japan en de Verenigde Staten samen.

De studie past bij de inspanningen van Unesco om meer data en sterkere indicatoren te leveren over de rol van cultuur bij de ontwikkeling van de samenleving. Tevens weerspiegelt het rapport de diversiteit waar de Unesco-conventie voor de bescherming en bevordering van de diversiteit van cultuuruitingen van 2005 voor staat.

Het rapport analyseert 11 CCI-sectoren in Azië-Pacific, Europa, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten: reclame, architectuur, boeken, games, films, muziek, kranten en tijdschriften, podiumkunsten, radio, tv en beeldende kunst.

Alles over de Unesco-conventie voor de bescherming en bevordering van de diversiteit van cultuuruitingen van 2005

Download Cultural Times - the First Global Map of Cultural and Creative Industries

Download een samenvatting van Cultural Times - the First Global Map of Cultural and Creative Industries