Unesco Vlaanderen

Duurzaamheidseducatie bevorderen door middel van kunst, expressie en cultuur

Gepubliceerd op 01/03/2023 door Unesco Platform Vlaanderen

In een artikel op de website van Unesco over de rol die kunst en cultuur kunnen spelen bij educatie voor duurzame ontwikkeling, komt een project van een Vlaamse Unesco-school aan bod als praktijkvoorbeeld.

Het artikel citeert het project als voorbeeld van hoe je leerlingen bewust kan maken van duurzaamheid en culturele kwesties door gebruik te maken van materialen en de natuur.

Het Busleyden Atheneum Pitzemburg in Mechelen gebruikt projectmatig leren om met haar leerlingen te werken rond de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen. Een van de projecten richtte zich op de mijnbouw in Congo, waar tienduizenden mensen (waaronder kinderen) onder levensbedreigende omstandigheden in ondergrondse mijnen werken. Op de school voerden de leerlingen een project van een jaar uit waarbij ze leerden over de geschiedenis van het land, de mijnindustrie en de kennis van de gedolven elementen, wat resulteerde in een installatie in de vorm van een kaart van Congo. Op het eerste gezicht ziet de reeks kobalt geglazuurde tegels er mooi uit, maar ongewoon. Maar de ervaring en betekenis erachter zullen de leerlingen nog lang meedragen.