Advies over hoe je een productieve leeromgeving creëert, zowel thuis als op school, in coronatijden.
Belgische en Australische experts schreven op vraag van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming een artikel over efficiënte en sociaal inclusieve leeromgevingen thuis en op school tijdens de coronacrisis. De tekst bekijkt de situatie in verschillende landen waar de scholen geleidelijk weer opengaan. De auteurs ontwikkelden ook twee infografieken met praktische tips – een voor ouders en een voor leraars, scholen en sociale organisaties.
Op 12 mei 2020 hield het Netwerk van met Unesco geassocieerde scholen (ASP-net) een wereldwijd webinar ‘COVID-19: Reflections by the ASP community’. Richard Makhakha Iyaya, een leraar uit Kenia, verwees naar de zeer moeilijke huisvestingssituatie van kinderen in Keniaanse arbeidersgezinnen, waardoor afstandsonderwijs bijna onmogelijk is. Ook in België is thuis leren lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. De Vlaamse Armoedemonitor 2017 laat zien dat 50.000 -16-jarigen in Vlaanderen thuis geen geschikte plek hebben om huiswerk te maken. 32% van de 6-12-jarigen uit gezinnen met een inkomen onder de armoedegrens, woont in een overvolle woning.
Het Vlaams ASP-net organiseert op 26 mei 2020 een webinar over hoe je efficiënte leeromgevingen creëert in coronatijden, zowel op school als thuis. Het staat open voor alle Vlaamse en Nederlandse Unesco-scholen. Scholen zullen raad krijgen over hoe mensen thuis voor een goede leeromgeving kunnen zorgen, zelfs in moeilijke leefomstandigheden. Daarnaast krijgen scholen tips over hoe ze hun leeromgevingen kunnen heruitvinden in functie van gemengd, door ICT-ondersteund, leren.