Unesco Vlaanderen

Internationale Dag van het Onderwijs gewijd aan Afghaanse meisjes en vrouwen

Gepubliceerd op 23/01/2023 door Unesco Platform Vlaanderen

Audrey Azoulay, directeur-generaal van Unesco, heeft besloten om de Internationale Dag van het Onderwijs (24 januari) te wijden aan Afghaanse meisjes en vrouwen. De Organisatie herhaalt haar oproep aan de taliban om het fundamentele recht op onderwijs voor meisjes en vrouwen te herstellen.

“Geen enkel land ter wereld mag vrouwen en meisjes beletten onderwijs te volgen. Onderwijs is een universeel mensenrecht dat moet worden gerespecteerd. De internationale gemeenschap heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de rechten van Afghaanse meisjes en vrouwen onmiddellijk worden hersteld. De oorlog tegen vrouwen moet stoppen”, aldus Azoulay.

80% niet naar school

Momenteel gaat 80% (2,5 miljoen) van de Afghaanse meisjes en jonge vrouwen van schoolgaande leeftijd niet naar school. 1,2 miljoen van hen omdat de autoriteiten hen de toegang tot middelbare scholen en universiteiten ontzeggen. Sinds augustus 2021 heeft Unesco haar activiteiten aangepast om de continuïteit van het onderwijs in moeilijke omstandigheden te ondersteunen.

Een voorlichtingscampagne om de bevolking bewuster te maken van het recht op onderwijs voor jongeren en volwassenen, in het bijzonder adolescente meisjes en vrouwen, bereikte meer dan 20 miljoen Afghanen. Unesco werkte ook samen met ngo's ter plaatse en leverde financiering voor een alfabetiseringscampagne gericht op 25.000 jongeren en volwassenen in plattelandsgebieden, waaronder vooral adolescente meisjes boven de 15 jaar en vrouwen.

Afstandsonderwijs

Om zoveel mogelijk meisjes en vrouwen te bereiken, werkt Unesco ook aan afstandsonderwijs via Afghaanse mediakanalen, met name radiostations. Radio is toegankelijk voor meer dan twee derde van de bevolking en heeft het voordeel dat het direct in huis beschikbaar is.

Maar niets kan het klaslokaal vervangen. Dat is een plaats van sociale integratie, waar mensen leren samenleven, waar leerlingen en leraren deelnemen aan het pedagogische proces. Daarom zal Unesco blijven pleiten om het recht op onderwijs van Afghaanse meisjes en vrouwen bovenaan de internationale agenda te krijgen.