Unesco Vlaanderen

Nieuwe ontwikkelingen kunstmatige intelligentie verzoenen met het onderwijs

Gepubliceerd op 01/06/2023 door Unesco Platform Vlaanderen

De opkomst en de snelle evolutie van generatieve AI-tools zoals ChatGPT heeft ook gevolgen voor het onderwijs. Daarom organiseerde Unesco op 25 mei 2023 een online debat met vertegenwoordigers van meer dan 40 ministeries van Onderwijs om een gecoördineerde aanpak van de nieuwe uitdagingen te bespreken.

Het gaat snel op het vlak van kunstmatige intelligentie (of artificiële intelligentie, AI). Vooral sinds de lancering van de chatbot ChatGPT schieten toepassingen van generatieve AI als paddenstoelen uit de grond. Generatieve AI is in staat om op basis van opdrachten, beelden, teksten, computercode, enz. te creëren die er voordien niet waren.

“Generatieve AI opent nieuwe horizonten en uitdagingen voor het onderwijs. Maar we moeten dringend actie ondernemen om ervoor te zorgen dat nieuwe AI-technologieën op onze voorwaarden in het onderwijs worden geïntegreerd. Het is onze plicht om prioriteit te geven aan veiligheid, inclusie, diversiteit, transparantie en kwaliteit, zoals vervat in de Unesco-aanbeveling over de ethiek van kunstmatige intelligentie die unaniem door onze lidstaten is aangenomen,” zegt Stefania Giannini, adjunct-directeur-generaal van Unesco voor Onderwijs.

Gemeenschappelijke uitdagingen

Tijdens de discussie kwamen enkele gemeenschappelijke zorgen naar voren, waaronder hoe onderwijssystemen kunnen worden aangepast aan de nieuwe realiteit die generatieve AI met zich meebrengt, hoe generatieve AI kan worden geïntegreerd in curricula, onderwijsmethoden en examens, en hoe de inherente tekortkomingen van deze technologieën kunnen worden beperkt, waaronder het maken van flagrante fouten en het produceren van bevooroordeelde informatie.

Uit het ministeriële debat bleek dat regeringen over de hele wereld bezig zijn met het formuleren van passende beleidsreacties in dit snel evoluerende landschap, zoals het verder ontwikkelen of verfijnen van nationale strategieën op het gebied van AI, gegevensbescherming en andere regelgevingskaders.

Weinig scholen en universiteiten hebben formele richtlijnen voor AI

Uit een nieuw wereldwijd onderzoek van Unesco onder meer dan 450 scholen en universiteiten bleek dat minder dan 10% institutioneel beleid en/of formele richtlijnen heeft ontwikkeld met betrekking tot het gebruik van generatieve AI-toepassingen. De resultaten illustreren dat een onmiddellijke reactie op de plotselinge opkomst van deze krachtige generatieve AI-toepassingen een uitdaging is voor instellingen.

De vitale rol die leraren spelen in dit nieuwe tijdperk werd benadrukt. Maar leraren hebben begeleiding en training nodig om deze uitdagingen het hoofd te bieden.

Unesco's beleidsrichtlijnen en competentiekader

Unesco zal de wereldwijde dialoog met beleidsmakers, EdTech-partners, de academische wereld en het maatschappelijk middenveld blijven sturen. De Organisatie ontwikkelt beleidsrichtlijnen over het gebruik van generatieve AI in onderwijs en onderzoek, evenals kaders van AI-competenties voor studenten en docenten. Deze worden gelanceerd tijdens de Digital Learning Week, die van 4 tot 7 september 2023 zal plaatsvinden op het hoofdkantoor van Unesco in Parijs.

Unesco heeft de afgelopen jaren een wereldwijde reflectie geleid over de toekomst van het onderwijs en heeft ook het eerste wereldwijde normatieve kader voor de ethiek van kunstmatige intelligentie opgesteld, dat in november 2021 unaniem door haar 193 lidstaten is aangenomen.

Eerder publiceerde Unesco al een leidraad voor beleidsmakers rond kunstmatige intelligentie in het onderwijs.