De bloemlezing ‘AI and the future of education. Disruptions, dilemmas and directions’ onderzoekt de filosofische, ethische en pedagogische dilemma's die ontstaan door de ingrijpende invloed van kunstmatige intelligentie (AI) op het onderwijs.
AI verandert hoe we leren, lesgeven en de wereld begrijpen – maar die verandering verloopt ongelijk. Terwijl een derde van de wereldbevolking nog steeds offline is, is toegang tot de meest geavanceerde AI-modellen voorbehouden aan mensen met abonnementen, infrastructuur en taalvoorsprong.
Deze verschillen beperken niet alleen wie AI kan gebruiken, maar bepalen ook welke kennis, waarden en talen de systemen domineren die het onderwijs steeds meer beïnvloeden.
De bundel daagt bestaande aannames uit, legt spanningen bloot, nodigt uit tot discussie en presenteert gedurfde nieuwe visies op de relatie tussen mens en machine.
De 21 bijdragen in deze bloemlezing behandelen uiteenlopende thema’s van het ontmantelen van verouderde beoordelingssystemen tot het ontwikkelen van een ethiek van zorg. Samen zetten ze een stap in de richting een wereldwijde dialoogruimte – een gedeelde plek om samen te reflecteren, verschillen te overbruggen en inclusief onderwijs opnieuw vorm te geven in het AI-tijdperk.