Unesco Vlaanderen

Tweede ASPnetwerkmeeting van het schooljaar: brainstormen over culturele diversiteit en AI

Gepubliceerd op 05/12/2024

Op 28 november 2024 vond de tweede ASPnetwerkmeeting van het schooljaar plaats. Unesco-scholen en betrokken partners kwamen samen in de kantoren van Enabel, om een stap verder te zetten in hun gedeelde engagement voor het realiseren van internationale verbondenheid, vrede, interculturele dialoog en duurzame ontwikkeling. Het werd een dag vol inspiratie, samenwerking en uitwisseling. 

Lucille Lamaker van de Vlaamse Unesco Commissie gaf in de voormiddag een boeiende sessie over hoe we culturele diversiteit kunnen beschermen en promoten, met inzichten uit de Unesco Conventie van 2005. Anthony Longo van de Universiteit Antwerpen bracht vervolgens een inspirerende presentatie over leren met generatieve AI, waarbij hij de mogelijkheden liet zien voor vernieuwing in het onderwijs. In de namiddag gingen de deelnemers, onder leiding van Stijn Dhert, coördinator van het Vlaamse ASPnet, praktisch aan de slag met projecten die gericht waren op SDG 16: vrede, veiligheid en sterke publieke instellingen. SDG 16 is het centrale thema waarrond de Vlaamse Unesco-scholen dit jaar werken. 

(lees verder onder de foto)

Een netwerk dat groeit en inspireert 

Het UNESCO Associated Schools Network (ASPnet) verbindt meer dan 12.000 scholen in 182 landen. Alle ‘Unesco-scholen’ werken samen aan kwaliteitsvol onderwijs voor internationale verbondenheid, vrede, interculturele dialoog en duurzame ontwikkeling. De Vlaamse Unesco Commissie geeft samen met BeGlobal en het Departement Onderwijs & Vorming mee vorm aan netwerkdagen en activiteiten. 

De kracht van het ASPnet schuilt in het engagement van gemotiveerde scholen. Door elkaar te ontmoeten, verhalen te delen en samen te werken aan concrete projecten, bouwt het netwerk niet alleen aan kwaliteitsvol onderwijs en de toekomst van Vlaamse leerlingen, maar ook aan een duurzame en vreedzame samenleving. 

Lees hier meer over de Unesco-scholen en het ASPnet.