Het vanuit België ontspruitende Claroline project en de Amerikaanse Curriki leergemeenschap zijn uitgeroepen tot laureaten van de King Hamad Bin Isa Al-Khalifa Prize for the Use of ICT in Education. Deze prijs bekroont projecten die op een innovatieve manier informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs introduceren.
Het Claroline project dat door de Université Catholique de Louvain (UCL)vertegenwoordigd wordt, is een open source leerplatform waarvan 900 instellingen in 84 landen en in 35 talen gebruikmaken. Het is een interactieve online leeromgeving waarin docenten, studenten en ontwikkelaars elkaar vinden. Deelnemende scholen en instellingen breiden het netwerk uit met steeds meer instrumenten waardoor het een veelomvattend en flexibel systeem is dat gemakkelijk aan de specifieke behoeften van instellingen en landen kan worden aangepast. Er zijn al meer dan tweeduizend cursussen beschikbaar via het netwerk.
Curriki is een leergemeenschap die het begrip curriculum koppelt aan het wiki-concept: een website waarvan de inhoud door alle gebruikers kan worden aangepast (best bekend door de online encyclopedie Wikipedia). Oorspronkelijk was het een initiatief van Sun Microsystems dat het in 2004 lanceerde maar inmiddels is het omgevormd tot een non-profit project. Het project is uitgegroeid tot een levendige virtuele gemeenschap waarin leerkrachten, studenten, ouders, onderwijsministeries, scholen en andere organisaties sleutelen aan de best mogelijke curricula. De website van het project bundelt zo'n vijfduizend leerinstrumenten in verschillende talen en telt 30.000 regelmatige gebruikers.
De laureaten zullen elk een oorkonde en een cheque voor 25.000 dollar ontvangen tijdens een ceremonie op de hoofdzetel van de UNESCO in Parijs op 19 december 2007. Ze werden door een internationale jury geselecteerd uit 68 projecten uit 51 landen. De prijs is vernoemd naar de koning van Bahrein die het initiatief patroneert.