Unesco Vlaanderen

Vlaamse en Nederlandse jongeren kruipen in de huid van topdiplomaten

Gepubliceerd op 25/10/2023 door Unesco Platform Vlaanderen

Leerlingen van Vlaamse en Nederlandse Unesco-scholen onderhandelen over toegang tot voldoende en gezond water op ‘Model UNESCO’ in Brussel.

Van woensdag 8 tot vrijdag 10 november 2023 kruipen 60 leerlingen uit 14 secundaire scholen van het Vlaamse en Nederlandse Unesco-scholennetwerk in de huid van ambassadeur, journalist of ngo-lobbyist tijdens de derde editie van de Vlaamse ‘Model UNESCO’. Een MUNESCO is een simulatie waarbij leerlingen secundair onderwijs zich inleven in de rol van vertegenwoordigers van een land en met elkaar onderhandelen op een zo realistisch mogelijk internationaal forum. Thema van MUNESCO 2023 is ‘waterbezit’: welke afspraken moeten worden gemaakt om gemeenschappelijk en duurzaam gebruik van water op globale schaal te garanderen? Studenten van het internationale programma van de lerarenopleiding van Hogeschool UCLL begeleiden de leerlingen.

Hoe verloopt het?

Elke deelnemende school vaardigt vier leerlingen af. Twee leerlingen uit dit team zijn topdiplomaten: zij zijn afgevaardigden van een van de Unesco-lidstaten en vertegenwoordigen en verdedigen de (politieke, geografische, economische…) belangen van dat land. De twee andere teamleden nemen de rol aan van journalist en ngo-lobbyist. Zij brengen respectievelijk verslag uit van de besprekingen en proberen de standpunten van de diplomaten te beïnvloeden. Tijdens de intense driedaagse zoeken de afgevaardigden een onderhandelde oplossing voor een reëel probleem en dit keer is dat ‘waterbezit’.

Waarover gaat het?

Voor miljoenen mensen is de toegang tot drinkbaar en/of bevisbaar water geen vanzelfsprekendheid. Enerzijds lijkt het erop dat we in een volgende fase van de klimaatopwarming zijn beland; over de hele wereld veroorzaken extreme weersomstandigheden menselijke en ecologische drama’s. Op sommige plaatsen heerst er droogte op andere plekken watersnood. In beide gevallen is bruikbaar water een schaars goed. Wat schaars is, is anderzijds ook kostbaar. Letterlijk; het kost veel. Dat zorgt ervoor dat dit kostbare water kan worden ingezet als een middel: voor politieke doeleinden, voor economische voorspoed, als wapen in een oorlog, als belofte, als wederdienst of als rechtvaardiging, maar niet steeds op een rechtvaardige manier.

Wat is de uitkomst?

Op het einde van de 3-daagse zullen de jongeren een resolutie samenstellen die antwoorden zal bieden op volgende prangende vragen: “Hoe kunnen we als wereldwijde gemeenschap reageren op nationalisering en/of privatisering van water, ten koste van andere mensen en ten koste van ecologische evenwichten?” ; “Is water ‘een common good’?”; “Hoe kan gemeenschappelijk en duurzaam gebruik van water op globale schaal georganiseerd en gegarandeerd worden?”; “Welke afspraken zijn nodig zodat de internationale gemeenschap ervoor kan zorgen dat het recht op vrije toegang tot voldoende en gezond water voor iedereen gevrijwaard wordt?”


Over het Unesco-scholennetwerk

Het wereldwijde netwerk van Unesco-scholen (ASPnet) is in 1953 opgericht. Het is uitgegroeid tot het grootste scholennetwerk ter wereld met meer dan 12.000 scholen in 182 landen. De aangesloten Vlaamse scholen werken onder andere aan duurzame ontwikkeling en doen aan internationale uitwisseling.