Unesco Vlaanderen

Wat kunnen mobieltjes betekenen voor het onderwijs?

Gepubliceerd op 27/04/2012 door Unesco Platform Vlaanderen

Mobiele technologie helpt om wetenschapsklassen in Chili samen te laten leren, vergemakkelijkt de communicatie tussen directies en leerkrachten in Kenia, helpt vrouwen en meisjes in Afghanistan om hun nieuwe lees- en schrijfvaardigheden bij te schaven, bevordert technisch volwassenenonderwijs in Europa, en vergroot de efficiëntie en de snelheid om educatieve data te verzamelen in Argentinië…

Bovenstaande voorbeelden zijn enkele van de projecten die aan bod komen in een nieuwe reeks van online publicaties waarin mobiel leren centraal staat.

Het aantal gsm-abonnementen wereldwijd zal zo stilaan de kaap van de zes miljard ronden. Voor elke persoon die online gaat van op een computer, zijn er twee die dat doen met een mobiel toestel zoals een telefoon of tablet. Zelfs in gebieden waar scholen en computers schaars zijn, beschikken mensen over mobiele telefoons. Tegen het einde van het jaar zal Afrika goed 735 miljoen gsm-abonnementen tellen. Een meerderheid van de Afrika beschikt voor het eerst over individuele toegang tot interactieve informatie- en communicatietechnologie.

Net omdat mobiele telefoons overal te vinden zijn en omdat ze over zoveel functies beschikken, wil UNESCO onderzoeken hoe ze van nut kunnen zijn voor studenten, leerkrachten en onderwijssystemen - vooral in gebieden met weinig toegang tot onderwijs. Voorbeelden van hoe dit nu reeds gebeurt, komen aan bod in de nieuwe reeks met als titel UNESCO Working Paper Series on Mobile Learning.

De papers, gratis beschikbaar online, beschrijven hoe mobiele technologie mogelijkheden tot bijscholing voor leerkrachten biedt in Mozambique, hoe ze het bereik van het onderwijsbeheer in Mongolië vergroot, hoe ze jonge mensen aanzet tot lezen en het schrijven van kortverhalen in Zuid-Afrika en hoe ze studenten in Noord-Amerika meer inzicht verschaft in de werking van ecosystemen.

Naast dergelijke praktijkvoorbeelden, wil de reeks aantonen hoe mobiele technologie in verschillende contexten kan worden ingezet om allerhande onderwijsuitdagingen aan te pakken, hoe ze een aanvulling kan betekenen voor het formeel onderwijs en hoe ze leren meer toegankelijk en persoonlijk kan maken.