Unesco Vlaanderen

Vlaamse en Nederlandse scholieren buigen zich over de vraag: Van wie is water?

Gepubliceerd op 20/11/2023 door Unesco Platform Vlaanderen

Leerlingen van Vlaamse en Nederlandse Unesco-scholen onderhandelden drie dagen over toegang tot voldoende en gezond water op ‘Model UNESCO’ in Brussel.

Van woensdag 8 tot vrijdag 10 november 2023 kropen 60 leerlingen uit 14 secundaire scholen van het Vlaamse en Nederlandse Unesco-scholennetwerk in de huid van ambassadeur, journalist of ngo-lobbyist tijdens de derde editie van de Vlaamse ‘Model UNESCO’. Een MUNESCO is een simulatie waarbij leerlingen secundair onderwijs zich inleven in de rol van vertegenwoordigers van een land en met elkaar onderhandelen op een zo realistisch mogelijk internationaal forum.

Deze keer ging het om een bijeenkomst van de Intergouvernementele Raad van het Intergouvernementeel Hydrologisch Programma (IHP) van Unesco. De centrale vraag was: welke afspraken moeten worden gemaakt om gemeenschappelijk en duurzaam gebruik van water op globale schaal te garanderen?

De opdracht van de (vice) ambassadeurs was om de conferentie in een resolutie te laten uitmonden die door iedereen gedragen werd, maar wel rekening hield met de belangen van hun regering. De journalisten en lobbyisten brachten respectievelijk verslag uit van de besprekingen en probeerden de standpunten van de diplomaten te beïnvloeden.

De leerlingen gingen helemaal op in hun rol en toonden enthousiasme, doorzettingsvermogen en gedrevenheid. Het was zowel voor hen als de leraren en de organisatoren een boeiende, diepe en immersieve leerervaring. Dat blijkt ook uit de getuigenis van twee deelnemers bij Radio BRUZZ:


Over het Unesco-scholennetwerk

Het wereldwijde netwerk van Unesco-scholen (ASPnet) is in 1953 opgericht. Het is uitgegroeid tot het grootste scholennetwerk ter wereld met meer dan 12.000 scholen in 182 landen. De aangesloten Vlaamse scholen werken onder andere aan duurzame ontwikkeling en doen aan internationale uitwisseling.