Unesco werkt samen met Unicef om 11.000 laptops te verdelen in Oekraïne. De toestellen zijn nodig om afstandsonderwijs beter te organiseren en om de digitale transformatie in het onderwijs te ondersteunen.
De afgelopen weken heeft Unesco al meer dan 8.500 laptops verstrekt aan leerlingen van basisscholen en middelbare scholen in door het conflict getroffen regio’s van Oekraïne, waaronder Kiev, Dnipro, Odessa, Mykolajiv, Tsjernihiv en Soemy. Dankzij de toestellen krijgen de leerlingen beter toegang tot online lesmateriaal en kunnen leraren en leerlingen gemakkelijker met elkaar communiceren.
Meer dan 300 van de 806 secundaire scholen in Dnipro zijn door de veiligheidssituatie gedwongen overgestapt op afstandsonderwijs. Op 14 februari zijn 1.757 Chromebooks geleverd in de regio.
Ook in de regio’s Donetsk en Loehansk, die beide kampen met grote uitdagingen om het onderwijs voort te zetten, zijn laptops geleverd. “Meer dan 60% van de leerlingen zijn geëvacueerd uit de regio Donetsk, terwijl meer dan 30% van de leerlingen is gebleven. We organiseren afstandsonderwijs voor hen. Daarom is het voorzien van toestellen voor kinderen een broodnodige ondersteuning”, zegt Olena Svira, adjunct-directeur van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen van het regionale staatsbestuur van Donetsk.
“Door de samenwerking met het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, en dankzij onze partner Unesco, ontvangen we 2.576 Chromebooks, die het werk van onze leraren en leerlingen echt zullen ondersteunen. Vorig jaar hebben we ook meer dan 4.000 Chromebooks gekregen, daardoor is het tekort aan toestellen bijna volledig weggewerkt”, aldus Lysohor Artem Volodymyrovych, hoofd van de regionale staatsadministratie van Loehansk.
Aanhoudende steun voor het onderwijs
Begin 2023 verdeelde Unesco al 50.000 Chromebooks, gedoneerd door Google, aan leraren in nood in alle regio's van Oekraïne. De laptops hebben aanzienlijk bijgedragen aan de continuïteit van het onderwijs en de opbouw van veerkracht in de onderwijssector.
Unesco werkt ook aan de ondersteuning van de professionele ontwikkeling van leraren, de transformatie van geestelijke gezondheidszorg en psychosociale ondersteuningsdiensten op scholen, onderwijsplanning en -beheer, het herstellen van scholen en het monitoren van de toegang tot onderwijs van vluchtelingenleerlingen in gastlanden.