Unesco werkt aan het herstel van het onderwijs in Irak om jongeren uitzicht te bieden op een vreedzame en duurzame toekomst.
Bakstenen en mortel zullen de gaten opvullen en de historische straatbeelden terugbrengen in Mosul (Irak). Maar onderwijs is de sleutel tot de ware genezing van de stad, te beginnen met de jeugd van vandaag en degenen die volgen.
Unesco werkt aan het herstel van het onderwijs – van schoolgebouw tot curriculum. Zo hoopt de Organisatie de volgende generatie leerlingen in staat te stellen sterkere en veerkrachtiger samenlevingen op te bouwen, zodat de geschiedenis zich niet herhaalt.
Wat doet Unesco voor het onderwijs in Mosul?
Tot op heden hebben 26 trainers, 743 leraren en bestuurders van basisscholen en 307 ouders de training Preventie van gewelddadig extremisme door onderwijs van Unesco voltooid. Dit project, gefinancierd door de Nederlandse en Japanse overheid, is gebaseerd op een holistische benadering waarbij kinderen, leerkrachten, gemeenschappen, ouders en onderwijzend personeel betrokken zijn bij de preventie van extremisme.
In samenwerking met Educate-A-Child voert Unesco een project uit dat gericht is op toegang tot kwaliteitsvol en inclusief onderwijs met gendergelijkheid voor 150.000 niet-schoolgaande kinderen in Irak.
Ook het hoger onderwijs is belangrijk voor de wederopbouw van het land en zijn economie. Unesco werkt bijvoorbeeld samen met studenten archeologie, architectuur en engineering aan de Universiteit van Mosul, in het kader van de heropbouw van de Al-Nuri-moskee en de Al Saa’a en Al Tahera kerken. De werkzaamheden bieden kansen voor het technisch en beroepsonderwijs en voor on-the-job-training van jonge arbeiders.
Maak kennis met het overkoepelende Revive the Spirit of Mosul project van Unesco >