Unesco Vlaanderen

Handboek voor onderwijs in noodsituaties

Gepubliceerd op 17/12/2010 door Unesco Platform Vlaanderen

Tientallen miljoenen kinderen blijven wereldwijd verstoken van onderwijs tengevolge van conflicten of natuurrampen. Het handboek helpt overheden om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden aan kinderen in crisissituaties. Het stelt ook strategieën voor om landen, zoals Haïti of Pakistan, te helpen om de noodsituatie aan te grijpen als een kans om het onderwijssysteem te hervormen. Het boek bevat ook talrijke voorbeelden uit de praktijk van hoe door het noodlot getroffen landen het hoofd boden aan de crisis.

Naar aanleiding van de nieuwe editie van het handboek organiseerden UNESCO en het Inter-Agentschappen Netwerk voor Onderwijs in Noodsituaties (INEE) op 5 november 2010 een reeks workshops in Parijs waarin verschillende instrumenten werden voorgesteld zoals een reeks minimumstandaarden voor de kwaliteit van het onderwijs, richtlijnen voor leerkrachten over hoe les te geven in moeilijke omstandigheden, advies inzake financiering en richtlijnen aangaande gender.

Het INEE is een wereldwijd netwerk met meer dan 4.000 aangesloten internationale leden die samenwerken om het recht op kwaliteitsvol en veilig onderwijs te doen gelden in noodsituaties en in van een conflict herstellende gebieden.

Inter-Agentschappen Netwerk voor Onderwijs in Noodsituaties (INEE)

Internationaal Instituut voor Onderwijsplanning (IIEP)