De absolute prioriteit van UNESCO inzake onderwijs is het realiseren van de Education for All-agenda. Doorgaans beschouwt men dit als een kwestie voor ontwikkelingslanden maar dat is te kort door de bocht, benadrukt UNESCO directeur-generaal Irina Bokova. Bij de opening van een bijeenkomst in het teken van kwaliteitsvol onderwijs voor Romakinderen, op de hoofdzetel van UNESCO in Parijs op 7 april 2011, omschreef ze het onderwijs voor Romakinderen als "een van de grootste onderwijsuitdagingen voor de Europese samenlevingen."
De bijenkomst bracht onderwijsexperts en regeringsvertegenwoordigers van acht landen in Centraal- en Oost-Europa samen (Bulgarije, Hongarije, Kroatië, Oekraïne, Roemenië, Servië, Slovakije, Slovenië) alsook vertegenwoordigers van de Raad van Europa en de Europese Commissie.
Grote achtergestelde groep
Met een geschatte bevolking van acht tot twaalf miljoen, zijn de Roma een van de grootste minderheden in Europa. Romakinderen moeten veel hindernissen overwinnen om hun recht op onderwijs te kunnen uitoefenen. Weinig Romakinderen lopen school en de schooluitval onder zij die toch de weg naar de schoolbanken vinden, is hoog.