Unesco Vlaanderen

Tweede kans op onderwijs voor kinderen in Syrië

Gepubliceerd op 18/02/2019 door Unesco Platform Vlaanderen

Unesco-programma probeert ervoor te zorgen dat kinderen in het basisonderwijs geen leerachterstand oplopen.

Het verwoestende conflict dat Syrië in zijn greep houdt, maakt dat er in het land meer dan 13 miljoen mensen humanitaire hulp nodig hebben. Terwijl de internationale gemeenschap probeert om onderdak, voedsel en levensreddende hulp te bieden, werkt Unesco aan de ondersteuning van het onderwijssysteem.

Onderwijskansen en psychosociale ondersteuning

Het Capacity Development for Education (CapED) Programme van Unesco richt zich op het bieden van onderwijskansen en psychosociale ondersteuning voor kinderen en jongeren die door het conflict zijn getroffen. Het wil vooral kinderen en jongeren helpen die geen toegang hebben tot onderwijs of scholing dreigen mis te lopen. Er wordt samengewerkt op school- en beleidsniveau om ervoor te zorgen dat onderwijs toegankelijk is, een instrument voor inclusie is, en een middel om het trauma van de oorlog te verlichten. De aanpak gaat uit van de cruciale rol die leerkrachten vervullen en probeert hen de nodige vaardigheden te bieden om versnelde leerprogramma's en psychosociale ondersteuning te geven.

Met steun van CapED is in 2017 het Second Chance-programma gelanceerd om leerlingen uit het basisonderwijs te helpen die niet slaagden voor hun eindexamens. Tijdens een zomerkamp van zes weken krijgen leerlingen de kans om de examens over te doen en zo alsnog naar het volgende leerjaar te kunnen overgaan. Het programma biedt ook psychosociale activiteiten om kinderen stress en trauma te helpen overwinnen. Naast lessen zijn er buitenschoolse activiteiten, muziek, spelletjes en sport. Familieleden en mensen uit de gemeenschap worden aangemoedigd om de buitenschoolse activiteiten mee te begeleiden.

Aanvullende projecten

Het Second Chance-programma wordt uitgevoerd in samenwerking met het ministerie van Onderwijs. Tot nu toe konden 113.228 leerlingen profiteren van het programma. Naast de zomerkampen zorgde Unesco ook voor de uitwerking en productie van handboeken over psychosociale ondersteuning. Er zijn er 40.000 van verdeeld onder leerkrachten en jeugdwerkers. Unesco zamelde ook fondsen in voor de herstelling van 12 scholen. De resultaten zijn bemoedigd maar de uitdagingen (voor het onderwijs) in Syrië blijven enorm.

Meer informatie over het CapED-programma van Unesco >