Unesco Vlaanderen

UNESCO geeft duwtje in de rug aan Soedanese onderwijssysteem

Gepubliceerd op 16/01/2006 door Unesco Platform Vlaanderen

De federale minister voor onderwijs en de minister voor onderwijs, wetenschappen en technologie van Zuid-Soedan bezochten op 5 januari de UNESCO met het doel de samenwerking tussen de Organisatie en het door oorlog aangetaste land te versterken inzake onderwijs.

In Soedan kan, sinds de ondertekening van de vredesakkoorden door de Soedanese regering en de Sudan People's Liberation Movement (SPLM) op 9 januari 2005, aan heropbouw gedacht worden. Door de oorlog die eenentwintig jaar duurde staat het land voor enorme uitdagingen op onderwijsvlak: meer dan 60% van de bevolking is analfabeet en de inschrijvingsaantallen op scholen dalen nog steeds. In het Zuiden ligt het aantal analfabeten 15% hoger dan in de rest van het land. Daarom zal de UNESCO vooral in deze prioritaire regio het land bijstaan.

Daarnaast deelde de directeur-generaal van de UNESCO, Koïchiro Matsuura, mee dat de UNESCO antennebureaus zal openen in Khartoum en Juba. Op die manier kan de Organisatie snel en gepast optreden bij dringende noden.

Deze samenwerking kadert binnen de resolutie die de Algemene Conferentie van de UNESCO in oktober 2005 aannam met als doel de samenwerking tussen Soedan en de Organisatie te versterken tijdens de reconstructiefase.