Unesco Vlaanderen

Webinar: Impact van volwasseneneducatie op sociale inclusie in Vlaanderen

Gepubliceerd op 09/10/2024 door Unesco Platform Vlaanderen

De Unesco-leerstoel Volwasseneneducatie van de Vrije Universiteit Brussel voerde een onderzoek naar de impact van volwasseneneducatie op sociale inclusie in Vlaanderen. De resultaten van het onderzoek worden voorgesteld tijdens een webinar op 25 november 2024.

Er zijn veel mensen die pas op latere leeftijd de mogelijkheid krijgen om aan kwalitatief goed onderwijs te kunnen deelnemen. Als iemand in zijn of haar jeugd deze kans niet heeft gehad, moet dit alsnog mogelijk zijn op latere leeftijd. Daarom hebben de lidstaten van Unesco in 2015 afspraken gemaakt om zich samen in te zetten voor een sterke infrastructuur van volwasseneneducatie. In deze ‘Recommendation on Adult Learning and Education’ hebben de lidstaten afgesproken dat er in elk land een goed stelsel van volwasseneneducatie moet zijn. Zo ook in Vlaanderen. Vraag is wat de impact is van de onderwijstrajecten die daar verzorgd worden. Het onderzoek hiernaar is geïnitieerd door de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) en wordt gefaciliteerd door de Vlaamse Unesco Commissie. Het is uitgevoerd door de Unesco-leerstoel Volwasseneneducatie van de Vrije Universiteit Brussel in samenspraak met het werkveld.

Uit het gevoerde onderzoek blijkt dat de onderwijstrajecten voor volwassenen een impact hebben op het gehele beleidsterrein van sociale inclusie. De resultaten laten zien dat een groot deel van de deelnemers ervaart een betere plek in de samenleving te krijgen.

Deelname aan een opleiding in de volwasseneneducatie heeft dus een grotere impact dan het louter behalen van het doel waarvoor men wordt opgeleid. Het reikt veel verder. Mensen kunnen zich beter redden, voelen zich sterker in hun schoenen staan, nemen deel aan andere activiteiten, ontmoeten andere mensen en krijgen een betere arbeidsmarktpositie.

Samenwerking met diverse beleidsdomeinen gerelateerd aan het sociaal domein kan ervoor zorgen dat doelen op het gebied van bijvoorbeeld armoedebestrijding, eenzaamheidsbestrijding en het terugdringen van gezondheidsverschillen, worden behaald. Er liggen voldoende kansen in samenwerking met diverse stakeholders in het sociaal domein om te bevorderen dat deelnemers in de volwasseneneducatie een betere plek in onze samenleving en op de arbeidsmarkt krijgen.

De resultaten van het onderzoek worden toegelicht tijdens een webinar op maandag 25 november 2024 van 15:30 tot 17:00 uur.

Eerder schreef de Unesco-leerstoel Volwasseneneducatie van de Vrije Universiteit Brussel een advies over de toekomst van volwasseneneducatie in Vlaanderen. Centraal stond de vraag wat men kan behouden en wat men kan optimaliseren. In het advies ‘Naar een optimale infrastructuur voor volwassenenonderwijs in Vlaanderen’ worden vijf aanbevelingen naar voor geschoven.